Olej silnikowy odpowiada za odprowadzanie ciepła, eliminację zanieczyszczeń przy jednoczesnej ochronie pojazdu przed korozją. Jego głównymi składnikami są frakcje destylacji ropy naftowej bądź syntetyczne odpowiedniki. Brak oleju prowadzi m.in. do zatarcia silnika, dlatego niezbędna jest regularna wymiana płynu.
Optymalny poziom oleju
Każdy producent samochodu dołącza informacje dotyczące liczby kilometrów, po przejechaniu których trzeba wymienić olej. Warto kierować się tymi wytycznymi chcąc uchronić silnik swojego auta przed awarią. Przy wymianie płynu bardzo często zaleca się zamontowanie nowego filtru, który odpowiada za usuwanie wszelkich zanieczyszczeń z oleju, tj. pozostałości po niespalonym paliwie, produktów utleniania, pyłów oraz drobnych elementów metalowych. Jeśli czynność ta zostanie zaniedbana, wówczas może dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Przyjmuje się, że:
- w autach wykorzystywanych zasadniczo do jazdy po mieście powinno się uzupełniać olej co 10 000-15 000 kilometrów,
- w przypadku jazdy na długich dystansach jest to 15 000-20 000 km.
Należy jednak zaznaczyć, że są to zalecania orientacyjne. Częstotliwość wymiany zależy bowiem od wielu czynników, m.in. stylu jazdy, roku produkcji auta itp. Poziom oleju sprawdza się przy zimnym silniku bądź kilkanaście minut po jego wyłączeniu. Taka kontrola powinna się odbywać co 1000 km lub raz w miesiącu, a ponadto przed każdą dłuższą wyprawą.
Jak wymienić olej?
Olej można wymienić samodzielnie w garażu z kanałem bądź podnośnikiem zapewniającym dostęp do spodu auta. Kiedy samochód zostanie ustawiony i zabezpieczony przed upadkiem, należy umieścić pod miską olejową pojemnik na ciecz, którego objętość będzie większa w stosunku do ilości płynu. Następny krok to odkręcenie korka spustowego. Warto pamiętać, by zdjąć go zdecydowanym ruchem po upewnieniu się, że nie trzyma się on gwintu. Dodatkowo, należy odkręcić filtr oleju, spod którego może spływać ciecz. Kolejny etap to założenie nowego filtru po nasmarowaniu jego uszczelki olejem oraz dokręcenie korka spustowego. Kiedy wszystko znajduje się na swoim miejscu, można wlać płyn. Jego poziom powinien być nieco niższy niż wskazuje producent. Po kilku minutach warto włączyć jednostkę napędową i dać jej popracować na niskich obrotach. Następnie wystarczy skontrolować poziom dolanego oleju.
O regularnej wymianie oleju powinien pamiętać każdy kierowca, nawet jeśli rzadko użytkuje on swój samochód. Nowy płyn powinien mieć takie same parametry jak poprzedni. Nie musi to być jednak olej tej samej produkcji.