Klocki hamulcowe pozwalają na bezpieczne zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu. Ze względu na częstą, intensywną eksploatację mogą one ulec awarii. Jak rozpoznać zużycie klocków hamulcowych? Skąd wiedzieć, że nadszedł moment na odwiedzenie warsztatu i wulkanizatora? Wyjaśniamy!
Ocena stanu technicznego klocków hamulcowych
Nowoczesne pojazdy posiadają specjalne czujniki zsynchronizowane z komputerem pokładowym. W przypadku zużycia klocków hamulcowych wysyłają one ostrzegawczy sygnał, a na ekranie pojawia się informacja na temat konieczności wymiany. Alternatywą dla elektrycznego czujnika jest metalowa blaszka. Kiedy poziom zużycia klocków jest zbyt wysoki, wówczas ociera się ona o tarczę, wywołując charakterystyczny pisk. Zarówno mechaniczne, jak i elektryczne czujniki nie spełniają jednak swoich funkcji bez zarzutów. Sygnał ostrzegawczy generowany jest po wykryciu zmiany grubości klocka. Czujniki nie rozpoznają zatem awarii mechanicznych. Eksperci doradzają samodzielną kontrolę, gdyż nie wymaga ona specjalistycznej wiedzy serwisowej. Klocki należy wymienić, jeśli na ich powierzchni widoczne są obtarcia, ubytki itp. Oględziny można wykonać np. przy zmianie opon. Warto dodać, że nowe klocki mają charakterystyczne rowki, a ich niewidoczność jest równoznaczna z koniecznością wymiany.
Jakie w czasie jazdy poznać, że klocki hamulcowe mogą być zużyte?
Zły stan klocków odbija się na efektywności hamowania. Pojazd może ściągać na boki, a w dodatku słychać tarcia, piszczenie, szumy, zgrzyty itp. Wymianę klocków hamulcowych w aucie eksploatowanym głównie w mieście, gdzie dynamika jest bardzo zmienna, należy przeprowadzać co 30 000 km. Przy dłuższych wyprawach może to być co 60 000 km. Na zużycie klocków ma również wpływ zastosowana w pojeździe skrzynia biegów. Automatyczne przełożenie generuje większe ubytki całego układu hamulcowego. Zużyciu ulegają bowiem nie tylko klocki, ale i tarcze.
Samodzielna wymiana klocków hamulcowych
Wiele osób, które dostrzegło w swoim aucie problem z klockami, decyduje się na wizytę w warsztacie. Wymianę można także wykonać samodzielnie przy użyciu klucza ampulowego, zmywacza do hamulców oraz przyrządu do wciskania tłoczków. Komfort pracy zapewni natomiast lewarek wyposażony w siłownik hydrauliczny, dzięki któremu z łatwością będzie można podnieść samochód.
Samodzielna wymiana klocków jest jednak sporym problemem w nowoczesnych autach, gdyż zazwyczaj trzeba podłączyć komputer, dlatego najlepiej zaprowadzić swój samochód do warsztatu wyposażonego w profesjonalny sprzęt.
Regularna wymiana klocków hamulcowych stanowi podstawę bezpiecznej jazdy autem. Warto zatem pamiętać, by kontrolować swój pojazd, a w przypadku niepokojących dźwięków lub dziwnych reakcji przy zatrzymywaniu bądź zwalnianiu, niezwłocznie podjąć kroki serwisowe.