Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe?

Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe?

Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe?

Tylko sprawnie działające elementy układu hamulcowego gwarantują bezpieczną jazdę samochodem. Jeżeli masz podejrzenia, że w Twoim samochodzie te części szwankują, od razu to skontroluj. Zużyte klocki hamulcowe zazwyczaj dają konkretne objawy, które trudno przeoczyć. Dowiedz się, kiedy i jak często wymieniać zużyte klocki hamulcowe.

Samochód nie bez powodu nazywany jest skarbonką bez dna. Eksploatowany pojazd z czasem może się psuć, a jego podzespoły – zużywać. To naturalne i trudne do uniknięcia, jednak ze względów bezpieczeństwa wymagające regularnej kontroli. Gdy w jej wyniku okaże się, że klocki hamulcowe uległy zużyciu, zawsze będzie można dokonać ich wymiany, nim więcej podzespołów zepsuje się np., w trakcie jazdy.

Co świadczy o tym, że wymiana klocków jest potrzebna?

Nawet, jeżeli nie jesteś fachowcem, a jeździsz autem od pewnego czasu i czujesz/słyszysz/widzisz, że coś się zmieniło, może to być znak świadczący o zużytych klockach hamulcowych. Swoje podejrzenia skonsultuj ze specjalistą, który oceni kondycję techniczną klocków i całego układu hamulcowego.

Niepokojące są:

  • wydłużona droga hamowania,
  • mniejsza czułość / spóźniona reakcja na hamowanie,
  • pisk hamulców,
  • świecąca się kontrolka informująca o problemach z klockami,
  • niewielka grubość okładzin na klockach – niewidoczny (starty) rowek.

Jak często wymieniać klocki hamulcowe?

Oczywiście częstotliwość wymieniania klocków hamulcowych jest kwestią bardzo indywidualną. Zależy od wielu czynników, takich jak marka i model pojazdu, styl jazdy, rekomendacje producenta, jakość zastosowanych podzespołów. Jednak można przyjąć pewne ramy czasowe, w których wymiana najczęściej jest wymagana:

  • co 30-50 000 km w przypadku spokojnej jazdy po mieście,
  • co 10-20 000 km w przypadku dynamicznej jazdy miejskiej,
  • co 50-80 000 km w przypadku spokojnej jazdy w dalsze trasy,
  • maksymalnie co 50 000 km w przypadku dynamicznej jazdy w trasy.

Przegląd samochodu warto robić nawet częściej, szczególnie gdy kupiłeś auto z drugiej ręki i nie było ono serwisowane w autoryzowanym punkcie. Ustalenie, z jakimi częściami i w jakim stanie technicznym da Ci wyobrażenie o zasadach ich poprawnej eksploatacji.

Ile to kosztuje?

Czasem kierowcy zwlekają z wymianą klocków hamulcowych, obawiając się wysokich kosztów takich prac. Tymczasem w serwisie możesz wybrać rodzaj podzespołów – tańsze i bardziej popularne są mieszanki mineralne, a droższe klocki ceramiczne. Ponadto zawsze to niższy rachunek niż ten wystawiony po naprawie całego układu hamulcowego.