Jak często należy wymieniać klocki hamulcowe?
Tylko sprawnie działające elementy układu hamulcowego gwarantują bezpieczną jazdę samochodem. Jeżeli masz podejrzenia, że w Twoim samochodzie te części szwankują, od razu to skontroluj. Zużyte klocki hamulcowe zazwyczaj dają konkretne objawy, które trudno przeoczyć. Dowiedz się, kiedy i jak często wymieniać zużyte klocki hamulcowe.
Samochód nie bez powodu nazywany jest skarbonką bez dna. Eksploatowany pojazd z czasem może się psuć, a jego podzespoły – zużywać. To naturalne i trudne do uniknięcia, jednak ze względów bezpieczeństwa wymagające regularnej kontroli. Gdy w jej wyniku okaże się, że klocki hamulcowe uległy zużyciu, zawsze będzie można dokonać ich wymiany, nim więcej podzespołów zepsuje się np., w trakcie jazdy.
Co świadczy o tym, że wymiana klocków jest potrzebna?
Nawet, jeżeli nie jesteś fachowcem, a jeździsz autem od pewnego czasu i czujesz/słyszysz/widzisz, że coś się zmieniło, może to być znak świadczący o zużytych klockach hamulcowych. Swoje podejrzenia skonsultuj ze specjalistą, który oceni kondycję techniczną klocków i całego układu hamulcowego.
Niepokojące są:
- wydłużona droga hamowania,
- mniejsza czułość / spóźniona reakcja na hamowanie,
- pisk hamulców,
- świecąca się kontrolka informująca o problemach z klockami,
- niewielka grubość okładzin na klockach – niewidoczny (starty) rowek.
Jak często wymieniać klocki hamulcowe?
Oczywiście częstotliwość wymieniania klocków hamulcowych jest kwestią bardzo indywidualną. Zależy od wielu czynników, takich jak marka i model pojazdu, styl jazdy, rekomendacje producenta, jakość zastosowanych podzespołów. Jednak można przyjąć pewne ramy czasowe, w których wymiana najczęściej jest wymagana:
- co 30-50 000 km w przypadku spokojnej jazdy po mieście,
- co 10-20 000 km w przypadku dynamicznej jazdy miejskiej,
- co 50-80 000 km w przypadku spokojnej jazdy w dalsze trasy,
- maksymalnie co 50 000 km w przypadku dynamicznej jazdy w trasy.
Przegląd samochodu warto robić nawet częściej, szczególnie gdy kupiłeś auto z drugiej ręki i nie było ono serwisowane w autoryzowanym punkcie. Ustalenie, z jakimi częściami i w jakim stanie technicznym da Ci wyobrażenie o zasadach ich poprawnej eksploatacji.
Ile to kosztuje?
Czasem kierowcy zwlekają z wymianą klocków hamulcowych, obawiając się wysokich kosztów takich prac. Tymczasem w serwisie możesz wybrać rodzaj podzespołów – tańsze i bardziej popularne są mieszanki mineralne, a droższe klocki ceramiczne. Ponadto zawsze to niższy rachunek niż ten wystawiony po naprawie całego układu hamulcowego.