Wybrzuszenie na oponie – czy konieczna jest wymiana?

Wybrzuszenie na oponie – czy konieczna jest wymiana?

Wybrzuszenie na oponie – czy konieczna jest wymiana?

 

Wybrzuszenia to nieprawidłowości pojawiające się w strukturze opon na skutek naruszenia wewnętrznych warstw. Najczęściej występują na bocznej stronie ogumienia i wymuszają wymianę danej opony na nową. W tym artykule przyglądamy się z bliska wybrzuszeniom: podpowiadamy jakie są przyczyny deformacji opony, kiedy stanowią one niebezpieczeństwo i zagrożenie dla kierowcy, a także kiedy wybrzuszenie kwalifikuje oponę do wymiany. 

Wybrzuszenia na oponie samochodowej – przyczyny występowania 

Wybrzuszenie, czyli tak zwany bąbel na oponie, może powstać w wyniku różnych sytuacji. Kolizje i uszkodzenia mechaniczne, w czasie których opona ma kontakt zopona krawężnikami i progami, pokonywanymi przy zbyt dużej prędkości, mogą powodować powstawanie deformacji. Zbyt niskie ciśnienie również prowadzi do odkształcenia się opony oraz osłabia całą jej konstrukcję. Ponadto wybrzuszenia na boku opony mogą powstać w wyniku wad fabrycznych, jak również na skutek nadmiernego przeciążenia materiału. 

Wybrzuszenie na oponie – czy można jeździć? 

Nawet lekkie wybrzuszenie na oponie może stanowić zagrożenia dla bezpiecznej jazdy, a tym samym powinno zwrócić uwagę kierowcy i skłonić do działań zaradczych. Najczęściej wybrzuszenie wskazuje na naruszenie wewnętrznej osnowy, co skutkuje ograniczoną nośnością oraz spadkiem odporności na ścieranie. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana opon w Warszawie na nowe. 

Wybrzuszenie opony na bieżniku również stanowi zagrożenie i świadczy o potencjalnie nieodwracalnym uszkodzeniu wewnętrznych warstw opony. Z tych powodów wszelkie nieprawidłowości, także małe wybrzuszenie na oponie i bieżniku, należy traktować jako powód do ich wymiany. 

Wybrzuszenie na oponie – najważniejsze symptomy deformacji 

Podstawowym sposobem na zdiagnozowanie wybrzuszenia jest wizualna kontrola ogumienia i poszukiwanie zgrubień w jego strukturze. Najczęściej pojawia się bąbel z boku opony, niekiedy na bieżniku, rzadziej w miejscu kontaktu z felgą. Oprócz wizualnych deformacji, warto zwrócić uwagę na rozchodzące się po kierownicy wibracje, szczególnie wyraźne przy wyższych prędkościach.

Ponadto, kierowca może doświadczać bicia kół lub niestabilnego zachowania pojazdu. Także dodatkowe odgłosy – stukanie i dudnienia – pojawiające się podczas pokonywania nierównej powierzchni mogą świadczyć o wybrzuszeniach opony. Warto też podkreślić, że wybrzuszeniom towarzyszy ogólne pogorszenie właściwości jezdnych, w tym ściąganie samochodu na jedną ze stron.