Po czym poznać, że opony są zużyte?

Po czym poznać, że opony są zużyte?

Po czym poznać, że opony są zużyte?

Naturalnym następstwem eksploatacji samochodu jest to, że jego opony się zużywają. Bez względu na podłoże, po jakim jeździsz i styl jazdy musisz liczyć się z tym, że po pewnym czasie opony będą nadawały się do wymiany. Jak rozpoznać, że ten moment właśnie nadszedł? Oto objawy zużytych opon, które sugerują konieczność odwiedzenia wulkanizatora.

Wskaźnik zużycia opony TWI

Aby usystematyzować sposób weryfikowania i oznaczania stopnia zużycia opon, przyjęto wskaźnik TWI. Kiedy mówimy o zużyciu opony? Kiedy bieżnik ma głębokość mniejszą niż minimalne dopuszczalne 1,6 mm. W takiej sytuacji automatycznie pogarsza się przyczepność, szczególnie do mokrego podłoża. Jazda na „łysych” oponach jest nie tylko niebezpieczna, ale też niezgodna z prawem. W razie kontroli drogowej możesz dostać mandat!

W praktyce dość łatwo dostrzeżesz i poczujesz, że opony są zużyte i wymagają wymiany. Do dalszej eksploatacji nie nadają się opony z wytartym (płytkim) bieżnikiem, jak również sparciałe czy uszkodzone mechanicznie.
Nie jesteś pewien, czy to już czas na zmianę opon? Zwróć się do dobrego wulkanizatora, który oceni kondycję opon z zewnątrz i od środka.

Zużyte opony – przyczyny

Jest wiele powodów, dla których opony się zużywają. Oczywiście zazwyczaj jest to efekt normalnej eksploatacji pojazdu, ale nie tylko. Wyróżniamy kilka rodzajów zużycia bieżnika w oponach:

  • okrągłe – to zużycie barków, którego objawem jest większa wysokość bieżnika w środkowej części opony,
  • środka – zużycie wklęsłe charakteryzuje się szybszym zużyciem środkowej części bieżnika, do której dochodzi w sytuacji, gdy ciśnienie w oponach jest stale za wysokie,
  • niesymetryczne – ścinanie opon spowodowane błędami w ustawieniu zbieżności kół – jedno zużywa się szybciej od drugiego,
  • ząbkowanie – ścieranie, w wyniku którego powstają charakterystyczne schodki.

Zużywanie opon następuje w wyniku różnych stylów jazdy oraz ustawień pojazdu. Określenie nieprawidłowości jest ważne, bo może zmienić zaplanowaną naprawę czy konserwację podzespołów. Warto konsultować się w tej kwestii z doświadczonym wulkanizatorem.

Zużyte opony – objawy

Czujesz, że Twój samochód ma gorszą przyczepność na drodze? To powinno Cię zaalarmować. Nie lekceważ też innych objawów zużytych czy uszkodzonych opon. Zalicza się do nich:

  • pęknięcia, przetarcia,
  • plamy i odparzenia,
  • sparciała guma,
  • odklejenie bieżnika,
  • zdeformowana drutówka,
  • pęknięcie nitek osnowy.

Zauważyłeś powyższe zmiany lub inne wymagające konsultacji z ekspertem? Nie wahaj się odwiedzić profesjonalnego serwisu.

Uwaga! Opony mają niejako datę ważności, czyli okres, w którym mogą być bezpiecznie eksploatowane. Liczy się go zazwyczaj od daty produkcji – maksymalnie po 10 latach, nawet jeśli opony nie noszą oznak zużycia (co jest mało prawdopodobne) czy uszkodzenia wymagają utylizacji.

Nie wolno jeździć na zużytych oponach. Gdy rozpoznasz jakikolwiek rodzaj zużycia – miejscowe, całkowite, niesymetryczne, środkowe, zgłoś się do swojego wulkanizatora.