Pęknięcia na oponie – czy konieczna jest wymiana?
Degradacja struktury ogumienia jest zjawiskiem naturalnym, wynikającym z podwyższonej eksploatacji i stałego nacisku opony na nawierzchnię. Pojawiające się w oponie pęknięcia mogą świadczyć o jej nadmiernym zużyciu, powolnym starzeniu się materiału, a tym samym skłaniać do przeprowadzenia serwisu lub wymiany ogumienia na nowe. W tym artykule podpowiadamy czy i kiedy pęknięcia na oponie można bezpiecznie poddać łataniu, a kiedy lepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej opony.
Pęknięcia w oponach – rodzaje pęknięć i przyczyny ich powstania
Pęknięcia pojawiające się w strukturze opon można podzielić na trzy główne kategorie, w zależności od miejsca ich wystąpienia. W pierwszym wypadku są to pęknięcia wzdłuż bieżnika opony, spowodowane zmęczeniem materiału i degradacją warstw ogumienia. Drugim typem są pęknięcia ulokowane z boku opony, często o siateczkowatym układzie. Osobną kategorię tworzą spękania na oponie ulokowane w pobliżu osadzenia felgi, których przyczyną może być źle wykonany montaż lub nieprawidłowości obręczy.
Oprócz wspomnianego starzenia się materiału i nadmiernej eksploatacji opony, do przyczyn powstawania pęknięć zaliczyć można:
- nieprawidłowe ciśnienie ogumienia (zbyt wysokie jak i zbyt niskie),
- długotrwałą ekspozycją na promienie UV,
- wystąpienie poważnych uszkodzeń mechanicznych,
- nieprawidłowy sposób przechowywania opon,
- wybór ogumienia niskiej jakości.
Ocena stanu opony – kiedy łatanie, a kiedy wymiana?
Wymiana opony będzie konieczna, jeśli obecne w niej pęknięcia są głębokie i mają duży rozmiar. Jeśli posiadają siateczkowatą strukturę, a tym samym rozchodzą się w wielu miejscach powierzchni opony, również wskazana jest wymiana opon w Warszawie. Ponadto pęknięcia w oponach starszych – mających więcej niż 6-10 lat – kwalifikują je do wymiany. Warto podkreślić, że pęknięcia współwystępują z innymi nieprawidłowościami: nierównomiernie startym bieżnikiem, wyraźnie widocznymi wybrzuszeniami lub deformacjami.
Dopuszczalna jest rezygnacja z wymiany opon na korzyść łatania pęknięć, jeśli znajdują się one w centralnej części bieżnika, w obrębie tak zwanej strefy naprawialnej. Jeśli ich rozmiar nie przekracza 6 mm, a dodatkowo nie doszło do uszkodzenia wewnętrznych warstw gumy, również możliwe jest łatanie. Ponadto koniecznym warunkiem jest, aby pęknięcie nie nachodziło na obszar, który w przeszłości został już poddany łataniu. Ten typ naprawy wykazuje największą skuteczność w przypadku opon nowych oraz pokrytych wyłącznie pojedynczymi pęknięciami.