Klimatyzacja samochodowa - co ile napełniać?

Klimatyzacja samochodowa - co ile napełniać?

Klimatyzacja samochodowa – co ile napełniać?

Sprawne działanie klimatyzacji w aucie to gwarancja komfortu podróżowania nawet w upalne dni. Trzeba zatem na bieżąco kontrolować ilość czynnika chłodzącego, który odpowiada za jakość chłodzenia wnętrza pojazdu. Ten zużywa się w wyniku bieżącej eksploatacji pojazdu. Dowiedz się, kiedy i jak często go napełniać.

Za mało czynnika chłodniczego – co to oznacza?

W skali roku ubywa około 15% czynnika chłodniczego (przy normalne eksploatacji, gdy klimatyzacja działa w sezonie wiosna-lato). To od jego jakości i ilości zależy sprawność całego systemu. Wraz z ubytkiem czynnika pogarsza się wydajność klimatyzacji i intensywność chłodzenia. Ważne jest zatem dobicie oraz wymieszanie z olejem, który smaruje sprężarkę. W ten sposób zapewniamy klimatyzacji odpowiednie warunki pracy.

Standardowo uzupełnianie czynnika powinno odbywać się raz na 2 lata. Jeżeli jednak zauważymy, że czynnika ubywa znacznie szybciej, warto oddać auto na przegląd. Ten może wykazać, że doszło np. do rozszczelnienia systemu i konieczna będzie naprawa lub wymiana podzespołu na nowy.

Po czym rozpoznać zużycie klimatyzacji?

Oczywiście poziom sprawności klimatyzacji można sprawdzić w wyspecjalizowanym warsztacie. Warto go odwiedzić również po to, żeby zamówić czyszczenie całej instalacji, Jest to bardzo ważne ze względu na zabrudzenia gromadzące się za kratką – grzyby, pleśń, bakterie. To wszystko wdychamy, gdy uruchomimy nieczyszczoną klimatyzację.

Zazwyczaj brzydki zapach, jak również niewielka efektywność chłodzenia są objawami zużytej klimatyzacji i skłaniają do odwiedzenia salonu. Jednak nie warto zwlekać z tym na ostatnią chwilę. Podróżowanie autem z niewydajną czy brudną klimatyzacją jest nie tylko niekomfortowe, ale też niebezpieczne dla zdrowia.

Najczęstsze objawy zużycia klimatyzacji i niedoboru czynnika chłodniczego to:

  • brzydki zapach po włączeniu klimatyzacji,
  • niedostateczne chłodzenie, brak odczuwalnych spadków temperatury wewnątrz pojazdu,
  • przerywane chłodzenie.

Problem z działaniem klimatyzacji to nie zawsze kwestia ubytku czynnika chłodniczego. Czasem to niedrożność systemu czy wysokie ciśnienie układu, co zmusza do odwiedzenia serwisu klimatyzacji samochodowej.

Nie zwlekaj z wizytą w warsztacie

Jeżeli odpowiednio wcześnie nie odwiedzisz serwisu, możesz ściągnąć na siebie większe i bardziej kosztowne problemy. Przegląd klimatyzacji jest koniecznie raz na 1 roku lub raz na 2 lata. Gdy dojdzie do większej awarii, np. zatarcia kompresora wydatek będzie znacznie większy, a szkody trudne do odwrócenia.