Przepisy polskiego prawa nie definiują, co tak naprawdę znaczy „stare opony”, co oznacza że po ulicach możemy jeździć w teorii nawet na oponach z lat 70. ubiegłego wieku i nie otrzymamy za to mandatu. Pozostaje pytanie, czy warto. Opona bowiem z wiekiem traci swoje właściwości, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Opony wymieniamy najczęściej wtedy gdy bieżnik ulegnie niemal całkowitemu zniszczeniu lub doszło do uszkodzenia szkieletu opony, nie zwracając uwagi na jej wiek. To błąd, bowiem pomimo iż producenci opon dają im 20 lat użyteczności, wcale nie jest to okres, w którym są one naprawdę trwałe.
Jak stare opony można używać?
Polskie prawo nie definiuje maksymalnego wieku opony, zatem w teorii możemy poruszać się po drogach nawet na oponach stuletnich. To, że można nie znaczy, że powinniśmy. Guma, z jakiej wykonane są opony, z czasem traci swoje właściwości – twardnieje – co nie tylko powoduje gorszą przyczepność na drodze, wydłuża czas hamowania, ale również grozi ryzykiem gwałtownego pęknięcia.
Policja podczas kontroli zwraca uwagę przede wszystkim na stan bieżnika i homologację, a także na ewentualne pęknięcia, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Za złe opony możemy dostać mandat od 100 do nawet 3000 złotych. W żadnym z tych punktów nie ma jednak informacji o wieku opony, choć bardzo możliwe że taki przepis niebawem się pojawi.
Opony – ile mogą mieć lat aby były dobre?
Choć producenci wskazują, że ich opony mogą wytrzymać 20 lat, tak naprawdę już po 10 latach opony uważa się za stare i nie powinno się ich używać do jazdy. Takie opony łatwo ulegają uszkodzeniu i nawet wulkanizacja opon podda je utylizacji.
Wiek opon to jednak nie wszystko, na co powinniśmy zwrócić uwagę kupując opony używane. Duże znaczenie ma ich bieżnik, a także ogólny stan. Niektóre opony poddaje się regeneracji i takie właśnie opony można zakupić między innymi u wulkanizatora.
Warto też wiedzieć, że wulkanizator nie sprzedaje opon uszkodzonych – opony używane dostępne w punkcie nadają się do normalnej jazdy.
Co ile wymieniać opony na nowe?
Czas, w jakim należy wymienić komplet opon na nowy, zależy przede wszystkim od naszego stylu jazdy. Osoby, które jeżdżą szybciej, więcej hamują szybciej zużywają bieżnik niż osoby poruszające się przepisowo i płynnie.
Stan opon warto sprawdzać podczas sezonowej wymiany – wulkanizator oceni stan bieżnika i poinformuje, czy opona wymaga regeneracji lub warto wymienić ją na nową. Jeśli jednak zauważysz, że twoja opona zbliża się do ukończenia dekady – czas pomyśleć nad jej całkowitą wymianą. Informacje o roczniku znajdziesz z boku opony – to czterocyfrowy numer, który określa rok oraz tydzień produkcji. Przykładowo opona o numerze 1234 została wykonana w 2012 roku, w 34 tygodniu – zgodnie z oznaczeniem skończy w roku 2025 13 lat, a to kwalifikuje ją do całkowitej wymiany, nawet jeśli bieżnik wciąż jest w dobrym stanie.
Opona to kontakt samochodu z drogą. Jej stan ma wpływ nie tylko na przyczepność, ale również drogę hamowania. Nie warto zostawiać opon z sentymentu – lepiej jest je zutylizować i wymienić na nowe.