Wymiana klocków hamulcowych jest niezwykle ważna – od ich pracy zależeć będzie sprawne działanie całego układu, a tym samym bezpieczeństwo osób korzystających z pojazdu. W toku eksploatacji kostki hamulcowe ulegają naturalnemu zużyciu, a ich powierzchnia ściera się. Regularna wymiana to sposób na przywrócenie prawidłowej pracy hamulców i zarazem obowiązek każdego właściciela pojazdu. Najważniejsze jest ustalenie, w którym momencie należy przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych oraz jak często zadanie to powinno być realizowane.
Po czym poznać zły stan klocków hamulcowych?
Stan klocków hamulcowych warto kontrolować co jakiś czas. Jeśli tylko konstrukcja felg na to pozwala, warto przyglądać się ich powierzchni i odnotowywać wszelkie zmiany. Najważniejsze to zużyta powierzchnia ścierna jak i wyraźne pęknięcia w jej obrębie. Nieprawidłowy stan klocków hamulcowych wpływa także na sposób prowadzenia pojazdu, który wyraźnie ściąga ku jednej ze stron, a droga jego hamowania staje się dłuższa.
Do ważnych objawów należy również akustyka klocków hamulcowych. Jeśli są w złym stanie, w czasie hamowania będą emitować wyraźny, metalowy pisk. Warto też podkreślić, że nowoczesne modele pojazdów posiadają specjalne rozwiązania informujące o stanie klocków i konieczności ich wymiany na nowe.
Co ile wymieniać klocki hamulcowe?
Zaleca się przeprowadzenie wymiany klocków hamulcowych po pokonaniu 20-50 tysięcy km. W zależności jednak od stylu jazdy, wieku samochodu, stopnia eksploatacji oraz częstotliwości użytkowania, konkretna wartość może się różnić.
Samochody nowe, pokonujące przede wszystkim długie trasy, mogą zostać poddane wymianie klocków po przejechaniu nawet 60 tysięcy km. Kierowcy jeżdżący przede wszystkim po terenie zabudowanym, preferujący dynamiczną jazdę, powinni decydować się na wymianę częściej. Jeśli mamy wątpliwości co do stanu klocków w posiadanym pojeździe, profesjonalny mechanik powinien bez problemu i szybko przeprowadzić diagnozę ich kondycji.
Oczywiście na zalecaną częstotliwość wymiany klocków wpływa też ich jakość i sposób wykonania, w tym przede wszystkim użyte w produkcji surowce i typ materiału ściernego.
Wymiana klocków hamulcowych – samodzielna czy w warsztacie?
Wymiana klocków hamulcowych w Warszawie nie wiąże się z dużym wydatkiem, dlatego polecamy to rozwiązanie wszystkim osobom niewprawionym w to zadanie, lub po prostu pragnącym zdać się na profesjonalne wsparcie fachowca. Poszczególne warsztaty mogą pobierać odmienne stawki za wymianę klocków hamulcowych, najczęściej w przedziale 200-300 zł. Kierowcy z Warszawy są pod tym względem w korzystnej sytuacji, a stawki w tym województwie wcale nie należą do najwyższych na tle kraju.
Niektórzy kierowcy decydują się jednak na samodzielną wymianę klocków hamulcowych na nowe. Odnalezienie odpowiedniego zestawu nie powinno być trudne – warto kierować się zaleceniami producenta samochodu. Klocki są dostępne w gotowych kompletach. Do ich wymiany konieczne będzie wykorzystanie kluczy, drucianej szczotki, podnośnika, ściągacza, środka smarującego i penetrującego.