Jak sprawdzić bieżnik w oponie?

Jak sprawdzić bieżnik w oponie?

Jak sprawdzić bieżnik w oponie?

jak-sprawdzic-bieznik-w-oponie

Bieżnik w oponie jest podstawą bezpiecznej jazdy – to właśnie on odpowiada za drogę hamowania, odpływ deszczu, ale także za kontrolę nad pojazdem. Nie bez powodu zatem raz na jakiś czas warto sprawdzić jego głębokość – jak to zrobić i przede wszystkim, kiedy warto wymienić opony na nowe?

Zastanawiasz się, jaka jest prawidłowa głębokość bieżnika w oponach? Przepisy prawa mówią, że nie może być mniejsza niż 1,6 mm, ale tak naprawdę już wynik poniżej 3 mm powinien być powodem do zmiany opon na nowe. Dlaczego i jak prawidłowo samodzielnie sprawdzić bieżnik w oponie?

Bieżnik w oponie, a bezpieczeństwo jazdy

Rowki w oponie, czyli po prostu bieżnik odpowiadają za przyczepność kół do podłoża. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w tak zwanych trudnych warunkach na drodze, czyli w trakcie opadów deszczu czy oblodzeniu. Zużyte bieżniki opon mogą prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, co jest widoczne przede wszystkim na zakrętach, jak i znacznie wydłużają drogę hamowania nawet przy optymalnej prędkości 50km/h.

Mimo, że ustawa zaznacza, że głębokość bieżnika w oponie nie powinna być niższa niż 1,6 mm, to zmianę opon powinno wykonać się już przy 3 lub 4 mm. Skąd ta delikatne rozbieżność? 3mm dotyczą opon letnich, zaś 4 mm opon zimowych, które w trudnych warunkach znacznie szybciej tracą przyczepność.

Jak szybko zużywa się bieżnik w oponie?

Nowe opony posiadają przeważnie bieżnik o głębokości 8-9 mm, a zatem bez problemu powinny przejechać około 60 tysięcy kilometrów. Jednak żywotność bieżnika zależna jest także od stylu jazdy kierowcy, a także warunków drogowych.

Kierowcy, którzy częściej i ostrzej hamują mogą znacznie szybciej zużyć bieżnik opon. Podobnie jest z kierowcami ceniącymi sobie trasy w trudnym terenie – szczególnie na off-roadach, gdzie opony narażone są na zupełnie inne rodzaje starć.

Jak sprawdzić stan bieżnika w oponie?

Wielu producentów przygotowuje oznaczenia na oponach – to liczby 7-6-5-4-3 i tak dalej, które mówią, jaką głębokość ma w tej chwili bieżnik. Jeśli liczba 7 przestała być widoczna, oznacza to że głębokość bieżnika wynosi 6 mm, zaś jeśli nie widzimy już cyfry 4 – głębokość bieżnika wynosi około 3mm i wymaga wymiany.

Warto pamiętać, że takie oznaczenia nie są obowiązkowe (obowiązkowe jest tylko oznaczenie ustawowego punktu 1,6mm), a zatem nie każdy producent musi się do nich stosować, dlatego dobrze jest wiedzieć, jak sprawdzić głębokość bieżnika samodzielnie.

Najprostszym sposobem jest wykorzystanie do tego monety, a dokładnie dwuzłotówki – jeśli bieżnik jest większy od jej średnicy, oznacza to że wciąż możemy jeździć na tych samych oponach, jeśli równy lub mniejszy – warto je wymienić na nowe. Drugim sposobem jest przyłożenie zwiniętej kartki lub patyka, a następnie odmierzenie go linijką.

Warto także skorzystać z mierników bieżnika, które są dostępne na stacjach benzynowych lub przy okazji wymiany opon u wulkanizatora. Pamiętaj, że mierząc głębokość bieżnika musisz dokonać pomiarów w kilku miejscach, bowiem opona nie zużywa się równomiernie.