Głośne opony – jaka jest przyczyna i co robić?
Nadmierny hałas w trakcie jazdy może świadczyć o szerokiej gamie problemów rozwijających się w obrębie ogumienia. Choć sam hałas jest zjawiskiem naturalnym, to jednak wszelkie nieprawidłowości w jego natężeniu i częstotliwość występowania mogą świadczyć o problemach technicznych. W tym artykule podpowiadamy jakie są najczęstsze przyczyny podwyższonego hałasu generowanego przez opony oraz jakie działania zaradcze warto zaaplikować, aby pozbyć się uciążliwego symptomu.
Głośne opony – przyczyna nadmiernego hałasu w trakcie jazdy
Kierowcy doświadczający nadmiernie głośnych opon powinni w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na stan bieżnika. Bieżnik nierównomiernie wyeksploatowany może skutkować pojawianiem się niespodziewanych hałasów. Zjawisko to nazywa się ząbkowaniem bieżnika, a generowane przez nie wibracje są słyszalne przy niższych prędkościach.
Kolejną częstą przyczyną są uszkodzenia mechaniczne rozwijające się w strukturze ogumienia: rozmaite guzy, wybrzuszenia, pęknięcia. Ich obecność będzie zaburzać pracę opony, emitując odgłosy przypominające łomot, rozchodzące się w nieregularnych odstępach.
Popularną przyczyną jest także nieprawidłowe wyważenie kół, które powoduje dodatkowe symptomy – odchylenia w torze jazdy oraz rezonans akustyczny. W przypadku źle ustawionych kół najlepszym środkiem zaradczym jest przeprowadzenie ich fachowego wyważania i ustawiania geometrii.
Ważnym źródłem hałasów mogą być opony z niewłaściwym ciśnieniem – zbyt wysokim lub zbyt niskim. W takim wypadku kontakt opony z nawierzchnią jest zaburzony i w wyniku nieprawidłowego toczenia może powstawać hałas.
Warto też podkreślić, że hałas może być spowodowany przez uszkodzone łożysko lub piasty kół, amortyzatory, usterki zawieszenia, a także inne komponenty. Niekiedy najlepszym rozwiązaniem jest po prostu przeprowadzenie całościowej diagnostyki tego układu lub wymiana opon w Warszawie.
Głośne opony – co zrobić, by wyeliminować problem
Kierowcy pragnący uporać się z głośną pracą opon powinni w pierwszej kolejności przeprowadzić ich dokładne oględziny oraz ocenić stan techniczny. Jeśli nie zostały zauważone jakiekolwiek nieprawidłowości w konstrukcji, konieczne może okazać się skorzystanie z fachowego serwisu. Najczęściej przeprowadza się korektę geometrii zawieszenia lub wyważanie kół, a także wykonuje całościowy przegląd zawieszenia i łożysk. Kierowcy pragnący zachować prawidłową pracę ogumienia przez cały czas powinni kontrolować stan ciśnienia oraz reagować na wszelkie, nawet najbardziej błahe, symptomy, mogące świadczyć o nieprawidłowej pracy opon.