Dlaczego auto ściąga na jedną stronę?
Niemal każdy kierowca doświadczył ściągania na jedną ze stron, zjawiska utrudniającego stabilną i bezpieczną jazdę. Kierowcy borykający się ze ściąganiem auta są zmuszeni do ciągłego korygowania toru jazdy i nieustannej kontroli ustawienia kierownicy. Ściąganie toru jazdy to jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której kierowcy zgłaszają się po fachową diagnostykę układu jezdnego.
Oczywiście powodem ściągania na jedną ze stron mogą być też prawidłowości w obrębie układu kierowniczego, hamulcowego i innych. W tym artykule przyglądamy się najczęstszym przyczynom ściągania auta na prawą jak i na lewą stronę oraz podpowiadamy, jakie możliwości poradzenia sobie z tym problemem stoją przed kierowcami.
Auto ściąga na prawo – przyczyny
Kierowcy zauważający ściąganie toru jazdy na prawo, powinni zwrócić uwagę na zbieżność i kąt pochylenia kół, szczególnie w ogumieniu po prawej stronie. Odpowiedzialne może być również niższe ciśnienie prawego przedniego koła, jak również zwiększone przez to opory toczenia. Niekiedy przyczyną okazuje się nierównomierna eksploatacja opon i występujące przez to ząbkowanie, które generuje asymetryczne opory toczenia. W takim wypadku konieczna może okazać się wulkanizacja w serwisie samochodowym.
Pozostałe przyczyny ściągania auta na prawo to: zablokowany zacisk hamulcowy, wyraźne luzy lub usterki występujące w obrębie elementów zawieszenia.
Auto ściąga w lewo podczas jazdy – przyczyny
Niektóre z przyczyn ściągania samochodu w lewo mogą być podobne jak w sytuacji ściągania w prawo. Wymienić należy zbyt duże pochylenie koła lewego, lub też nieprawidłowy poziom ciśnienia. Również przycierający się zacisk lewego hamulca oraz wyraźne luzy po lewej stronie mogą odpowiadać za ściąganie. Zjawisko to może wystąpić po kolizji, naprawach powypadkowych lub nawet mniej poważnych stłuczkach. Osoby doświadczające tych sytuacji powinny zdecydować się na ustawianie zbieżności w Warszawie.
Ściąganie auta w prawo i lewo – diagnostyka i zalecane rozwiązania
Kierowcy zauważający ściąganie toru jazdy samochodu w lewo lub prawo nie powinni ignorować tego symptomu, leczy sięgnąć po profesjonalną pomoc. Zaleca się przede wszystkim przeprowadzenie pomiaru geometrii zawieszenia oraz dokonanie niezbędnych regulacji. Nieodłącznym etapem jest też kontrola ciśnienia i stanu opon. Warto sprawdzić wszelkie luzy występujące w zawieszeniu oraz w obrębie układu kierowniczego. Polecamy także przyjrzeć się z bliska układowi hamulcowemu, szczególnie warunkom funkcjonowania tłoczków.
Po zakończonych działaniach serwisowych warto przeprowadzić test toru jazdy na różnych nawierzchniach i przy różnych prędkościach. Kierowcy mogą wybierać trasy o nierównej lub nachylonej nawierzchni, w trakcie której będą mieli możliwość systematycznego obserwowania zachowania pojazdu.