Deformacja opony – dlaczego opona robi się jajowata?
Kierowcy zauważający niepokojące zmiany w kształcie ogumienia, szczególnie przyjmowanie jajowatego kształtu, powinni spodziewać się deformacji wewnętrznej struktury opony. W takim przypadku kontynuowanie jazdy będzie nie tylko niekomfortowe, ale przede wszystkim potencjalnie niebezpieczne. Należy jak najszybciej sięgnąć po pomoc fachowcy, a także rozważyć możliwość wymiany posiadanego ogumienia na nowe.
Kiedy i dlaczego opona robi się jajowata?
Pierwszą najczęstszą przyczyną jest zbyt długi okres parkowania samochodu, w trakcie którego jego masa wywiera nacisk na ogumienie, doprowadzając do odkształcenia. Może to także dotyczyć opon nieprawidłowo przechowywanych, zbyt rzadko obracanych, lub poukładanych w zbyt ciężkie stosy. Przechowywanie opon przez okres zimowy w nieprawidłowych warunkach może prowadzić także do innych odkształceń, uniemożliwiających ich wykorzystanie.
Długo utrzymujące się niskie ciśnienie w oponach również może odpowiadać za deformację do kształtu jajowatego. Zbyt niskie ciśnienie może skutkować powolnym przegrzewaniem się opony, szczególnie niebezpiecznym w trakcie pokonywania długich tras. W wyniku tego może dojść do rozwarstwienia się poszczególnych struktur opony, a tym samym do poważniejszych zmian w konstrukcji.
Innym źródłem jajowatego kształtu opony mogą być uszkodzenia typu mechanicznego, w tym przede wszystkim uderzenia doświadczane w trakcie jazdy samochodem. Wymienić należy sytuacje takie jak wjechanie w dziurę w podłożu, nagle uderzenie w krawężnik lub próg zwalniający. Jeśli uderzenie było intensywne, mogło dojść do przebicia kordów lub oderwania bieżnika, a także dalszych odkształceń.
Należy też wskazać na potencjalne wady fabryczne, które choć rzadko występują, to jednak mogą doprowadzić z czasem do deformacji opony. Ponadto jajowaty kształt może się pojawić na skutek starzenia materiału i zbyt długo odwlekanej wymiany ogumienia na nowe. Niezależnie od przyczyn, najczęściej wybieranym rozwiązaniem zaradczym jest wymiana opon w Warszawie.
Symptomy jajowatej opony – jak rozpoznać deformację?
Podstawowym symptomem jest oczywiście zmieniony kształt opony, łatwo zauważalny w trakcie oględzin ogumienia. Ponadto kierowcy korzystający z samochodu z jajowatymi oponami mogą wyczuwać wyraźne drgania karoserii i nietypowy hałas, intensyfikujący się przy niskich prędkościach.
W takim wypadku nie należy oczywiście kontynuować jazdy samochodem, lecz przeprowadzić podstawowe badania: kontrolę ciśnienia, fachową diagnostykę i wyważanie kół, które najczęściej skutkują koniecznością wymiany opony na nową.