Czy łatana opona jest bezpieczna?

Czy łatana opona jest bezpieczna?

Czy łatana opona jest bezpieczna?

 

Łatanie to dość często przeprowadzany zabieg serwisowania różnych usterek w ogumieniu samochodowym. Opony poddane łataniu mogą być z powodzeniem wykorzystywane w bezpiecznej jeździe, o ile tylko cała usługa została zrealizowana w sposób bezpieczny i fachowy (zgodnie z normami), a także dotyczyła stref opony, który nadają się do takiej naprawy.

W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat użytkowania opon łatanych oraz podpowiadamy, kiedy warto wykorzystać je w swoim pojeździe, a kiedy lepiej zrezygnować na rzecz ogumienia nowego.

Bezpieczne użytkowanie łatanej opony – kiedy jest możliwe? 

Podstawowym warunkiem dopuszczenia opony łatanej do użytku jest umiejscowienie usterki, która poddana zostanie naprawie. Jeśli znajduje się ona w bieżniku, czyli wlatanie opony tak zwanej strefie naprawialnej, opona będzie wciąż zdatna do użytku. Jeśli natomiast usterka ulokowana jest na bocznej stronie opony, żadne łatanie nie zagwarantuje bezpiecznego użytkowania i lepiej wymienić ją na nową.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest rozmiar powstałego ubytku. Jeśli dziura przekracza średnicę 6 mm, wówczas łatanie będzie nieskuteczne, nawet jeśli ubytek znajduje się na bieżniku. Otwory o mniejszej średnicy można z powodzeniem poddać łataniu, a następnie bezpiecznie użytkować oponę. 

Nie mniej ważny jest fakt, aby opona poddawana łataniu nie była użytkowana na flaku, w sytuacji obniżonego ciśnienia. W takim wypadku, mogłoby dojść do uszkodzenia wewnętrznych warstw w strukturze opony, których nie naprawi żadna łata. Jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie wówczas wymiana opon w Warszawie na nowe.

Ostatnim istotnym warunkiem jest to, aby powstałe uszkodzenie było pojedyncze, a miejsce jego ulokowania nie było wcześniej poddawane takiej naprawie. Oznacza to, że należy unikać wielokrotnego łatania tej samej opony, jak i napraw uszkodzeń rozległych lub siateczkowatych. 

Skuteczne metody łatania z pomocą fachowca 

Kierowcy pragnący przeprowadzić łatanie opony mają do wyboru trzy główne metody. Pierwsza to tak zwana metoda grzybka, powszechnie stosowana, pozwalająca na użytkowanie opony przez kilka kolejnych sezonów.

Alternatywą jest naprawa metodą łatki wewnętrznej, stosowana w przypadku częściowych przebić, eliminująca konieczność wypełnienia powstałego otworu. 

Trzecią wykorzystywaną metodą jest kombinacja powyższych: grzybka i łaty. Jest to więc połączenie ochrony mechanicznej i chemicznej, gwarantujące maksymalną szczelność oraz przedłużoną żywotność.

W wyborze konkretnej metody warto zdać się na pomoc fachowców, który szybko ocenią stan wewnętrzny struktury ogumienia, typ powstałego ubytku oraz jego rozmiar.